Hvordan bygge din portefølje

Fotografyrket er ingen dans på roser – det krever knallhard jobbing å skulle gjøre fotohobbyen sin til levebrød. Men det er slett ikke umulig. Mange kombinerer andre hobbyer og interesser med fotograferingen, og driver som bloggere eller freelance-fotografer innen mote og design, natur og dyreliv, fjell og fritid, sport og idrett, mat og kokkelering, og så videre. Bare fantasien setter grenser. Men hvordan tar man steget fra uforpliktende hobbyfotografering til profesjonell fotokunst? Her har vi samlet noen råd for hvordan du kan bygge deg opp en portefølje, og dermed et navn innen fotoverdenen.

Vær tilkoblet

I dagens kontekst, med sosiale medier og en konstant strøm av bilder og informasjon, nytter det ikke bare å være en god fotograf. Dersom ingen ser arbeidet du gjør, og du ikke kommer i kontakt med de rette menneskene, er det forgjeves å være en aktiv og dyktig fotograf. Prøv å være aktiv i flere kanaler, og særlig på de plattformer som du mener er aktuelle for å nå ditt aktuelle publikum.

FacebookFacebook er en lett måte å komme i kontakt på, og gjør det enkelt for både deg selv og andre å dele innholdet ditt. Med de nyeste funksjonene i Facebook, er det i tillegg en ypperlig base for enkeltmannsforetaket, med tanke på at du kan legge inn kontaktinformasjon, tilholdssted/adresse, eventuelle åpningstider og så videre.

Men når du først har fått interessenter inn på Facebook (eller andre sosiale medier), kan det være lurt å ha en hjemmeside å vise til, slik at du kan bygge opp og vise fram et mer profesjonelt og estetisk korrekt uttrykk for din virksomhet. Dette er viktig i alle bransjer, men spesielt innen de kreative. Pass på at både hjemmeside, så vel som andre sosiale kanaler er oppdaterte. Har du ikke tid til dette, er det bedre å slette dem.

Instagram, som en ren bildedelingstjeneste, kan være en ideell plattform for fotografer. Vær aktiv i bruken av hashtags for å bygge følgere, vær aktiv, i form av at du svarer på kommentarer og takker for komplimenter, og lik og kommenter gjerne andres bilder (dersom du synes de er gode, vel og merke).

Snapchat er en veldig populær plattform blant yngre brukere, og er en viktig arena å være på dersom dette er din primære målgruppe, og dersom stilen din passer den mer umiddelbare “øyeblikks”-formen som Snapchat gjerne legger opp til.

Om bildene dine i all hovedsak er portretter, er det viktig å også huske å profilere disse i sosiale medier (dersom de er innforstått med dette og samtykker, vel og merke). På denne måten når du ut til flere, ved at disse deler bildene via sine respektive profiler.

Vær forberedt på gratisarbeid

I arbeidet med en portefølje, er tålmodighet en dyd. Det vil kunne ta lang tid før man har nok bilder eller et kjent nok navn til at man vil kunne leve av fotograferingen. Man vil kanskje måtte ta på seg oppdrag uten å kreve betaling. I tillegg er det betydelige utgifter som påløper, noen enhver fotograf vet godt: Nye linser, oppdaterte kameramodeller, stativ, reisevesker, redigeringsprogrammer osv. er bare de rent tekniske kostnadene. I tillegg kommer reisekostnader, samt kost og losji i forbindelse med oppdrag. Og selvfølgelig alternativkostnaden av tapt arbeidsinntekt, i det korte løp.

Nettopp på grunn av tiden det tar, og den økonomiske risikoen, velger mange å holde hobbyen sin privat, i tillegg til en annen jobb, selv om fotografjobbingen kan være mer enn en fulltidsjobb dersom man får nok oppdrag. Tekniske forberedelser, profilering og markedsføring tar mye tid, og det er viktig å spørre seg om man har tid og ressurser til å satse fullt ut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *